Zeebrief, maritieme zend frequentie, verzekeringspolissen, bedieningscertificaten en wat nog meer houden we aan boord als we de zeeën of de binnenlandse wateren bevaren. Heel vaak worden dergelijke documenten bewaard in een lelijk plastic ziplock envelop, veilig beschermd tegen de elementen.
In de goede oude tijd werden dergelijke documenten bewaard in een soort kist, die werd veilig opgeslagen in het kapiteins kajuit. Een zeer zeldzaam en ongewoon voorbeeld van mogelijkerwijs zo een kist is dit 17e-eeuwse exemplaar, bekleed met manuscriptkaarten op perkament. Men vermoedt dat de zeekaarten op de kist van de hand van de eigenaar zijn. Wie weet was dit een vorm van bezigheidstherapie tijdens lange reizen.
[Mariner’s Chest], c1690, 320 x 740mm. Foto © Daniel Crouch Rare Books Ltd
Een recente aanwinst van geheel andere orde is een 19e-eeuws opslagblik, waarin documenten veilig werden bewaard. Gezien het dienstenpakket die Lorrendraaier, konden wij de kans niet aan ons voorbij laten gaan om een dergelijk object niet aan te schaffen.
Het kapiteins opslagblik, meet 380 x 150 x 60mm groot, heeft nog steeds het originele hangslot en draagt de naam van de kapitein, wat bewijst dat het persoonlijk eigendom was van de schipper, en geen deel uitmaakte van de inventaris van een schip.
Nu is de vraag natuurlijk wie M.A. Engelsma was. Marcus Ales Engelsma was zijn volledige naam en hij was een beroepsschipper uit Terherne (Friesalnd), Nederland. Hij maakte deel uit van een familie van professionele schippers van vrachtschepen en mogelijk ook invloedrijke leden van het Terherne Schippersgilde.
Marcus was eigenaar en kapitein van een Tjalk genaamd De Jonge Hanna, genoemd naar zijn moeder Hanna Alles Eenshuistra (1782-1853). Hij heeft niet alleen de Nederlandse binnenwateren bevaren, maar uit verslagen blijkt dat hij ook vracht heeft afgeleverd in Gent, België.
Volgende missie, de aankoop De Jonge Hanna…… als ze er nog is?